آزمون چند محوری بالینی میلون ۳
آزمون چند محوری بالینی میلون ۳ که به اختصار آنرا MCMI III می نامند آزمونی است تشخیصی که دامنه ی گسترده ای از اطلاعات مربوط به شخصیت، سازگاری هیجانی و نگرش مراجعان به پرسشنامه را می سنجد، مخاطبان آن افراد بالای ۱۸ سال و دارای توانایی خواندن حداقل کلاس هشتم می باشد و دومین آزمون پراهمیت پس از پرسشنامه چند وجهی مینه سوتا (MMPI) است.
این آزمون شامل ۱۷۵ سوال دو گزینه ای (بلی، خیر) است که تحت ۲۸ مقیاس جداگانه براساس طبقه بندیهای زیرنمره گذاری میشود.
• شاخصهای تغییر پذیری
• الگوهای شخصیت بالینی
• آسیب شناسی شدید شخصیت
• نشانگان بالینی
• نشانگان شدید
اکنون نگاهی می اندازیم به مقیاس هایی که این آزمون به دست می دهد و شیوه نمره گذاری و تفسیر آن :
مقیاس
A2- شخصیت اجتنابی
• این مقیاس با ۱۶ ماده مشخص میشود که تیپ فعال -منزوی را معرفی میکند
• این افراد به اندازه افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید منزوی هستند
• انزوای آنها ناشی از انتقاد و تمسخر از جانب دیگران است.
مقیاسB2- شخصیت افسرده
• این مقیاس ۱۵ ماده دارد و تیپ منفعل- منزوی را منعکس میکند
• افراد مبتلا به اختلال شخصیت افسرده احساس ناتوانی قابل توجهی در کسب مجدد لذت دارند
مقیاس ۳- شخصیت وابسته
• این مقیاس ۱۶ ماده دارد و تیپ منفعل – وابسته را ارزیابی میکند
• افرادی که در این مقیاس نمره بالا میگیرند افرادی هستند که برای حمایت، ایمنی و راهنمایی به دیگران متکی هستند
• منتظرند دیگران راه را به آنها نشان دهند
مقیاس ۴- شخصیت نمایشی
• این مقیاس ۱۷ ماده دارد و تیپ فعال –وابسته را ارزیابی میکند
• افرادی که نمره بالا میگیرند فعال بوده و برای بدست آوردن احترام از طرف دیگران مهارتهای اجتماعی خوبی نشان میدهند اما دارای یک ترس پنهان از خود مختاری و مستقل عمل کردن هستند
مقیاس ۵- شخصیت خودشیفته
• این مقیاس ۲۴ ماده دارد و تیپ منفعل- مستقل را میسنجد
• افرادی که نمره بالا میگیرند کسانی هستند که بیش از حد به خودشان ارزش میدهند ازخود راضی متکبر و مغرورهستند برای رسیدن به مقصود خود میتوانند خاضعانه و مطیع نیز باشند
مقیاسA6 –شخصیت ضد اجتماعی
• این مقیاس ۱۷ ماده دارد و تیپ فعال –مستقل را میسنجد
• رفتاری تهدید آمیز دارند، قوانین و مقررات اجتماعی را برای رسیدن به اهدافشان زیر پا میگذارند
• مرتکب جرم و جنایت در دنیا میشوند
به نطر انها دیگران باعث رنجش آنها شده اند
مقیاس ۷ –شخصیت اجباری
• این مقیاس ۱۷ ماده دارد و تیپ منفعل –دوسوگرا را میسنجد
• محتوای ماده ها مرتبط با رفتار کمال گرایانه و منظم، بی حوصلگی، خشکی و تعصب می باشد
• این افراد با احساس کنترل وکمال گرایی تقاضاهای بالایی از خود و دیگران دارند
مقیاس A8 –شخصیت منفی گرا
• این مقیاس ۱۶ ماده دارد که به ارزیابی تیپ فعال دوسوگرا می پردازد
• افرادی که نمره بالا میگیرند افرادی هستند که بین اعتنا و بی اعتنایی نسبت به دیگران دو دل هستند
مقیاسB8 –شخصیت خود ناکام ساز
• این مقیاس ۱۵ ماده دارد و تیپ منفعل –نلراضی را می سنجد
• این افراد با تملق و خود ایثار گری خود را در موقعیتهایی قرار می دهند که مورد استثمارقرارگیرند
• آنها ناراحتی ها و شرمساریهایی را نقل می کنند که ظاهرا لایق آنها بوده اند
الگوهای بالینی شخصیت
• مقیاس S– شخصیت اسکیزوتایپی:
• این مقیاس ۱۶ ماده دارد وآسیب ساختاری شدیدتر را میسنجد
• محتوای ماده ها مربوط به آسیب شناسی، ایده های تاثیر، انزوای بین فردی باشد
• افرادی که نمره بالا میگیرند افرادی هستند که از نظر هیجانی ملایم،باعاطفه، سطحی میباشند
• آنها غرق در افکارشان هستند
مقیاس Cشخصیت مرزی
• این مقیاس ۱۶ ماده دارد ومحتوای ماده ها مرتبط با خلق بی ثبات، خشم، رفتار و واکنشهای جنجالی، خلق و روابط بی ثبات هستند
• این افراد سابقه رفتارهای تکانشی و نیازهای شدید وابستگی به همراه ترس از ترک نشان می دهند
مقیاس p– شخصیت پارانوئید
• این مقیاس ۱۷ ماده دارد محتوای ماده ها مربوط به ایده های کنترل، حساسیت و گوش به زنگی در مورد اذیت و آزار،باورهای هذیانی، شکوه و شکایت می باشند
• این افراد در احساسات و الگوهای فکری خود محبوس هستند به شکل تدافعی بدگمان هستند
نشانگان بالینی
• مقیاسA– اختلال اضطراب
• این مقیاس ۱۴ ماده دارد و نشانه های اضطراب تعمیم یافته را میسنجد
• محتوای ماده ها راجع به تنش عصبی، گریه، دودلی، نگرانی و شکایتهای بدنی است
مقیاسH– اختلال شبه جسمی
این مقیاس ۱۲ ماده دارد و نشانه های اضطراب را میسنجد که ممکن است به نشانه های جسمی و بدنی مربوط جابجا شده باشند
مقیاسN– دوقطبی: اختلال مانیک
• این مقیاس ۱۳ ماده دارد و هیپومانی و برخی علائم مانیک شدیدتر را میسنجد
• مقیاس شامل ماده هایی راجع به پرش افکار،انرژی زیاد، تکانشی بودن، احساس بزرگ منشی و فعالیت زیاد می باشد
مقیاسD– اختلال افسرده خویی
• این مقیاس ۱۴ ماده دارد و افسردگی با دوره ۲سال یا بیشتر را میسنجد
• بیماران افسرده خو قادر به ادامه یاانجام کارهای روزمره علیرغم خلق افسرده شان می باشند
• محتوای ماده ها بی احساسی، احساس دلسردی و فقدان انرژی، دوره های گریه و زاری را منعکس می کند
مقیاس B– وابستگی به الکل
• این مقیاس ۱۵ ماده دارد که ۶ماده آن مستقیما مرتبط با سوء استفاده از الکل است و۹ماده دیگر به طور غیرمستقیم مرتبط با باده نوشی است
• این ماده ها شامل تکانشی بودن، دلیل تراشی ها،خودخواهی و پرخاشگری نسبت به اعضای خانواده است
مقیاس T– وابسته به مواد
• این مقیاس ۱۴ ماده دارد که محتوای آنها مربوط به سابقه ای ازالگوی سوء مصرف مواد در گذشته ودر حال است
مقیاس R– اختلال استرس پس از ضربه
• ۱۶ ماده دارد
• محتوای ماده ها در رابطه با خاطرات دردناک، وحشتهای شبانه و گزارشهایی از ترورر می باشد
نشانگان بالینی
• مقیاسSS– اختلال تفکر
• ۱۷ ماده دارد و اختلال تفکر با ماهیتی سایکوتیک را می سنجد
• محتوای ماده ها مرتبط با توهم ها، هذیانهاو افکار ناخواسته است
• افرادی که نمره بالا میگیرندرفتارشان اغلب گوشه گیرانه است
مقیاس CC– افسردگی اساسی
• این مقیاس ۱۷ ماده دارد
• محتوای ماده های آن در رابطه با افکار خودکشی،علائم شناختی و نباتی افسردگی، احساس یاس و ناامیدی می باشد
مقیاس pp– اختلال هذیانی
• این مقیاس ۱۳ ماده دارد که محتوای آنها در رابطه با هذیانهای بزرگ منشیو گزند و آسیب است
• کسانی که نمره بالا میگیرند احتمالا تشخیص اختلال پرانوئید پیدا می کنند
شاخصهای روایی و سبک پاسخ
• شاخص V– روایی
• این شاخص شامل ۳جمله نامحتمل است(در ۱۰ سال گذشته هیچ ماشینی را ندیده ام)
• اگرفردبه ۲ یا بیش از۲جمله از این جمله ها پاسخ مثبت داده باشد آزمون معتبر نمی باشد
شاخصX– افشاگری
• این شاخص بیمارانی را شناسایی میکند که حساسیت و دفاع بیش از حد دارند(نمرات پایین)یاکسانی که بسیار بی پرده خود را می نمایانند(نمرات بالا)
• این مقیاس هیچ سوالی نداردو نمره خام این مقیاس از طریق جمع زدن نمرات۱۱ مقیاس محاسبه می شود
شاخصY– جامعه پسندی
• این شاخص به ارزیابی میزان تلاش پاسخ دهنده در مطلوب جلوه دادن خود می پردازد
• نمره بالا یعنی آزمودنی تلاش کرده خود را از نظر اخلاقی بافضیلت و از نظر عاطفی باثبات نشان دهد
شاخص Z– بدجلوه دهی
• نمره بالا در این شاخص نشان دهنده اغراق در مشکلات وعلائم روان شناختی می باشد
• نمرات از نظر بالینی در این مقیاس ممکن است القا کننده التماس برای کمک، برافراشتگی عاطفی حاد یا اغراق در نشانه ها برای بدست آوردن نفع شخصی باشد
اعتبار و روایی
• برای اندازه گیری میزان اعتبارآزمون از روش همسانی درونی استفاده می شود
• این ارزیابی که توسط میلون انجام گرفته نشان می دهدکه در مجموع میزان اعتبارآزمون۰/۷۸ می باشد
• روایی آزمون در مقایسه با آزمون MMPIبا مقایسه عوامل مشترک مورد سنجش مورد ارزیابی قرار گرفته است
شیوه اجرا و نمره گذاری
• این آزمون را می توان به ۲ صورت دستی و یا کامپیوتری اجرا و نمره گذاری کرد.
شیوه اجرا
• آزمون میلون برای افراد بالاتر از ۱۸ سال باسطح سواد ۸ کلاس ساخته شده است
• این آزمون را نباید روی بیمارانی که زود خسته میشوند، درد و ناراحتی یا اضطراب شدید دارنداجرا کرد
• این آزمون را نمیتوان برای افراد غیر بالینی اجرا کرد
نمره گذاری
• پس از تکمیل یا اجرای پرسشنامه برای نمره گذاری دستی آزمون با استفاده از راهنمای نمره گذاری دستی این دستورالعمل را مورد استفاده قرار می دهیم
q جنس آزمودنی
• بررسی کنید اگر جنس آزمودنی مشخص نشده است نمره گذاری را ادامه ندهید
q سن آزمودنی
• بررسی کنید اگر سن آزمودنی کمتر از ۱۸ سال بود نمره گذاری را ادامه ندهید
q تعدادسوالهایی که بیمار پاسخ نداده و یا به یک سوال دو پاسخ داده است را بشمارید
• چنانچه تعداداین سوالها ۱۲ یا بیشتر بود آزمون اعتبار لازم را ندارد و نمره گذاری نمی شود
q مقیاس روایی را بررسی کنید(۶۵،۱۱۰، ۱۵۷)
• به هر پاسخ بلی۱نمره وبه هر پاسخ خیر صفر بدهید
• نمرات این سه سوال را باهم جمع کنید
• نمره بدست آمده را درگوشه بالا سمت راست نمره گذاری بنویسید
• اگر نمره بدست آمده بیشتر از یک بود نمره گذاری را متوقف کنید
• اگر نمره بدست آمده مساوی یک بود نمره گذاری بقیه مقیاسها ادامه میابد ولی نتایج با احتیاط بررسی می شود
• اگر نمره بدست آمده مساوی صفر بود نمره گذاری را ادامه دهید
نمره گذاری مقیاسهای بالینی ومقیاسهای ZوY
• نمره خام هریک از ۲۴ مقیاس بالینی و ۲ مقیاس جامعه پسندی ((yو بد جلوه دهی (z)با کلید مربوط به هر مقیاس بدست می آید
• نمره گذاری در این مقیاسها به صورت وزنی است ، یعنی هر سوال می تواندبا ضریبی از ۱ تا ۲ نمره گذاری شود
نمره مقیاس X
• نمره خام مقیاس افشاگری بر اساس نمرات خام مقیاسهای ۱تا ۸Bبه شیوه زیر محاسبه می شود
• نمرات خام مقیاسهای اسکیزوئید،اجتنابی،افسرده،وابسته،نمایشی،ضداجتماعی،آزارگر،اجباری منفی گراو خودناکام ساز را با هم جمع می کنیم
• نمره خام مقیاس خودشیفته را در ۰/۶۷ ضرب میکنیم
• دو نمره بدست آمده در بالا را با هم جمع میکنیم
• عددبدست آمده را گرد میکنیم
• عدد گرد شده را برای مقیاس افشاگری (X)درنظربگیرید
وارسی نمره خام افشاگری(X)
• نمره خام افشاگری باید بین ۳۴تا ۱۷۸ باشد.
• اگر نمره خام افشاگری بزرگتر از ۱۷۸یا کوچکتراز ۳۴ باشد نتایج اعتبار ندارد و نمره گذاری متوقف می شود
نمرات نرخ پایه(BR)
• نمرات نرخ پایه برای تمام مقیاسها بجز مقیاس Vتعیین می شود
• نرخ پایه هر مقیاس را از جدول هنجار شده که برای مرد و زن به طور جداگانه تهیه شده است تعیین می کنیم
اصلاح مقیاس X
نمره اصلاح مقیاسX معادل با نمره خام مقیاس Xرا به نمره BRتمام مقیاسهای الگوی بالینی شخصیت و مقیاسهای نشانگان بالینی اضافه می کنیم
اصلاح ۱/۲X
• در جدول شماره ۳، نمره اصلاح x1/2 معادل با نمره خام مقیاس xرا به نمره BRتمام مقیاسهای آسیب شناسی شدید(S,C,P)و مقیاسهای نشانگان شدید (SS,CC,PP)اضافه کنید
اصلاح اضطراب/ افسردگی (AD)
• برای محاسبه اصلاح اقدامات زیر انجام میگیرد
• اگر مقدار Dکمتر از ۷۵است اصلاح لازم نیست
• اگر مقدار Dمساوی یا بزرگتر از ۷۵ است و مقدار Aکمتر از ۷۵ از این فرمول استفاده می شودD-75 = نمره اصلاح AD
• اگر مقدارA,Dهر دو مساوی یا بزرگتراز۷۵ بودندازاین فرمول استفاده می شود (D-75)+(A-75)= نمره اصلاح AD
• برای بیماران بستری وقتی طول دوره بیماری کمتر از یک هفته است تمام نمره اصلاح شده ADرا از آخرین نمره BRبرای مقیاسهای ۲B,2A,8B کم کنید.
• تمام نمره اصلاح شده ADرااز آخرین نمره برای مقیاسهای S,Cکم کنید
• برای بیماران بستری وقتی طول دوره بیماری ۱تا۴ هفته است نیمی از نمره اصلاح شده ADرا (حداکثرتا۱۵نمره) از آخرین نمره BRبرای مقیاسهای ۲B,2A,8Bکم کنید.
• سه چهارم نمره اصلاح شده ADرا از آخرین نمره برای مقیاسهای S,Cکم کنید
• برای بیماران غیر بستری یک چهارم نمره اصلاح شده ADرا (حداکثرتا ۱۵) از آخرین نمره BRبرای مقیاسهای ۲A,2B,8B کم کنید
• یک هشتم نمره اصلاح شده ADرا از آخرین نمره BRبرای مقیاسهای S,Cکم کنید
• نمره بدست آمده را در ستون موسوم به نمره BRبعد از اصلاح ADدر برگه نمره گذاری وارد کنید.
اصلاح Iبرای بیماران بستری
• اگر بیمار در زمان اجرای آزمون بستری است طول دوره محور یک را یادداشت کنیدوبا توجه به این موارد مقدار اصلاح را تعیین نمایید
• برای بیماران بستری وقتی طول دوره بیماری کمتر از یک هفته است برای مقیاسهای SS,CC,PP به ترتیب مقادیر۸،۱۰،۴ را به آخرین نمره BRاضافه کنید
• برای بیماران بستری وقتی طول دوره بیماری یک تا ۴ هفته است برای مقیاسهای SS,CC,PP به ترتیب مقادیر ۵،۷،۲ را به آخرین نمره BRاضافه میکنید
• نمره بدست آمده را در ستون موسوم به نمرهBRبعد از اصلاح Iدر برگه نمره گذاری وارد کنید
اصلاح انکار/ شکایت (DC)
• این اصلاح را به منظوراصلاح سوگیری برخی از افراد به کم گزارشی شدت خصیصه شخصیتی شان صورت می گیرد
• به آخرین نمره BRاز بین ۳مقیاس نمایشی،خودشیفته،اجباری که بیشترین برآشفتگی را دارد،۸نمره اضافه کنید
• نمره بدست آمده را در ستون موسوم به نمره BRبعد از اصلاح DCدربرگه نمره گذاری وارد کنید
اصلاح جامعه پسندی /بدجلوه دهی (DD)
• نمره اصلاح DDبرای اصلاح آخرین نمره BRمقیاسهای S,C,A,H,D به کار می رود
• نمرات BRمقیاسهایY,Zرا مشخص کنید
• نمره BRمقیاس Zرا از نمره BRمقیاس Yکم کنید و نتیجه رابر ۱۰ تقسیم نمایید(Bry-BRz)
• عدد بدست آمده را گرد کنید
• عدد گرد شده را به آخرین نمره BRبرای مقیاسهای S,C,A,H,Dاضافه کنید
• نمره بدست آمده را درستون موسوم به نمره BRبعد ازاصلاحDDدر برگه نمره گذاری ثبت کنید
نمرات BRنهایی مقیاسها
• آخرین نمره ای که برای BRدر مقیاسهای ۱تا PPبه دست آمده است را در ستون موسوم به نمره BRنهایی در برگه نمره گذاری وارد کنید
نیمرخ نمرات
• نمره BRنهایی هر مقیاس را به برگه نیمرخ انتقال دهید و نیمرخ مربوط به میلون ۳ را رسم کنید
• اگر نمرات BRنهایی مقیاسهای اصلی شخصیت(مقیاسهای ۱تاB8) همه کمتر از ۶۰ بود گزارش اعتبار ندارد
• اگر حداقل یکی از نمرات BRنهایی مساوی یا بزرگتر از۶۰ بود ادامه دهید
• نمرات BRنهایی را از ستون نمره BRنهایی در برگه نمره گذاری به نیمرخ در جلوی هر مقیاس انتقال دهید
• برای هر مقیاس بر روی نمره BRمربوط در برگه نیمرخ علامت بگذارید
تفسیر آزمون میلون
• تفسیر آزمون به روش گام به گام
• گام اول: وارسی شاخصهای روایی
• مقیاس Vرا چک کنید اگر نمره شاخص روایی مساوی صفر باشد آزمون معتبر است، اگرVمساوی ۱ باشد نتایج دارای روایی مشکوک هستند و اگر Vمساوی ۲یا۳ باشد نتایج آزمون نامعتبر است
• نمره خام مقیاس X(افشاگری) در دامنه ۳۴تا ۱۷۸ معتبر است نمره کمتر یا بیشتر باغث نامعتبر شدن نتایج آزمون می شود
• مقیاس Y(جامعه پسندی ) را چک کنید نمرات برافراشته بیانگر تلاش بیمار برای ارائه یک تصویر مطلوب از خود است.
• مقیاس Z(بدجلوه دهی) را چک کنید نمرات برافراشته بیانگر اغراق بیمار در مورد مشکلات روانشناختی خویش است
• سبک پاسخ بیمار به آزمون را در یک پاراگراف توضیح دهید
گام دوم: وارسی مقیاسهای آسیب شدید شخصیت
- وقتی چند مقیاس برافراشته در الگوهای بالینی شخصیت و مقیاسهای آسیب شدید شخصیت وجود دارد قاعده کلی این است که مقیاسهای نشان دهنده آسیب شدیدتر شخصیت باید اول تفسیر شوند.
گام سوم:وارسی الگوهای بالینی شخصیت
- آزمونگرباید به بررسی برافراشتگی مقیاس ۱تا مقیاس B8 بپردازد و مقیاسهایی را که از نظربالینی برافراشته اند تفسیر کند.
- اگربیش از ۳مقیاس نمرهBR، ۷۵ یا بالاتر دارند آزمونگر باید تفسیرهای خود را به ۲یا۳ مقیاس از برافراشته ترین مقیاسها محدود کند
- اگرچند برافراشتگی وجود داشت آزمونگر باید در مورد اینکه کدام عوامل منجر به این برافراشتگی در آن مقیاس شده فکر کند
گام چهارم: وارسی مقیاسهای نشانگان بالینی
- اگر نمرات BRنشانگان بالینی شدید ۷۵ یا بالاتر باشد آزمونگر باید ابتدا به تفسیر مقیاسهای نشانگان شدید بالینی بپردازد بعد سایر مقیاسهای نشانگان بالینی را تفسیر کند
- وقتی نمرات BRبین ۷۴و۸۴ باشد آزمونگر میتواند نشانگان را با قید کلمه واجد مشخص کند(یعنی واجد برخی از ویژگی های آن اختلال است)
وقتی نمرات BR،۸۵یا بالاتر است نشانگان را با قید کلمه تشخیص اول مشخص کنید(یعنی بیمار تمام ویژگی های آن اختلال را دارد)
گام پنجم: تفسیر معنای یک نشانگان درزمینه سبک
- اگر یک بیماریک شخصیت مختلط خود شیفته و ضد اجتماعی و نمرات برافراشته در مقیاس وابستگی به مواد دارد شاید سوء مصرف مواد بخشی از زیاده روی فرد خودشیفته باشد
- آزمونگر باید برای فهم معنی آن نشانه در زندگی شخص تلاش کند
گام ششم: تلفیق یافته های آزمون با سایر منابع اطلاعاتی
- آزمونگر هرگز نباید تصمیمات بالینی را در یک منبع از داده بنا نهد باید از چند منبع اطلاعاتی استفاده کند و یافته های آزمون را باید با اطلاعات دیگر تلفیق کند
تفسیر به روش کدگذاری
- در روش کدگذاری شماره بالاترین برافراشتگی به عنوان اولین کد سپس دومین و سومین برافراشتگی به عنوان دومین و سومین کد نوشته شود.
کدهای تک قله ای
- کدهایی هستند که در آنها از میان مقیاسهای الگوی بالینی شخصیت تنها یک نمره برافراشته نوشته می شود
- وقتی BRبزرگتر از ۸۴ است بیمار تمام ویژگی های آن اختلال را داراست
- وقتی بین ۷۵ تا ۸۴ باشد بیمار برخی از ویژگی های آن اختلال را داراست
کدهای چند قله ای
- کدهایی هستند که نمره BRبرای آنها در ۲یا۳ مقیاس الگوی بالینی شخصیت یا آسیب شدید شخصیت بزرگتر از ۸۴ و در بقیه موارد کوچکتر از ۷۴ است
تعامل مقیاس های روایی
- نمرات پایین در مقیاسهای X وYهمراه با برافراشتگی در مقیاس Zبیان کننده مبالغه متوسط در مورد مشکلات عاطفی جاری است
- نمرات پایین در مقیاسهای XوZ همراه با برافراشتگی در مقیاس Yبیان کننده تمرکز بر مراقبت از سلامت روانی است
- نمره پایین در مقیاس Yهمراه با برآشفتگی در مقیاسهای X,Zبیانگر این است که تاکید بر مراقبت از نظر روانشناختی ناسازگارانه است
- نمره نرخ پایه بزرگتر از ۸۵ در مقیاس Zوکوچکتراز ۴۰ در مقیاس Yبیانگر اغراق در علایم و نشانه ها است
آزمون های روان شناختی، دکتر علی فتحی آشتیانی، انتشارات بعثت
راهنمای نمره گذاری و تصحیح میلون ۳، تئودور میلون
آزمون چند محوری بالینی میلون ۳